fbpx

Guide: Allt du behöver veta om elbilsladdning!

Innehållsförteckning

Elbilsordlista

AC – Alternating current (växelström). Även kallat hushållsel. Det är den elen vi har i vårt Svenska elnät.

BEV – Battery Electric Vehivle. Med BEV menas att bilen endast drivs av en elmotor dvs. en ren elbil.

CCS – Combined Charging System. CCS är namnet på den i Europa standardiserade kontakten för snabbladdning.

CHAdeMO – Asiens motsvarighet till CCS kontakten. Denna variant är standardiserad för snabbladdning i Asien och förekommer oftast på asiatiska bilar även i Europa.

DC – Direct current (likström). Likström är den ström man använder i snabbladdningsstationer. Man omvandlar alltså växelström till likström i ”snabbladdningsstationer”.

Destinationsladdning – Destinationsladdning kallas den laddning som sker vid exempelvis mataffärer, träningsanläggningar eller shoppingcenter.

Elbil – Kallas bilar som har möjlighet till eldrift.

EV – Electric vehicle. Den engelska översättningen för ordet elbil.

HPC – High power charging (supersnabbladdning). Laddare som kan ge effekt på över 150kW kallas HPC-laddare.

Hybridbil – Fordon som använder sig flera energikällor. En vanlig kombination är el och bensin. Dessa bilar kan inte laddas externt.

kW – Kilowatt, enhet för effekt. När det rör elbilar handlar det oftast om laddeffekten på laddstationer eller styrkan hos bilens elmotor.

kWh – Kilowattimmar, mått på energi. Används ofta när man pratar om elbilens batteristorlek eller elbilens förbrukning.

Laddbox – Engelska: wallbox. Laddbox är en typ av laddstation som oftast monteras på vägg.

Laddeffekt – Laddeffekten berättar hur hög effekt du kan ladda din bil med. Enheten för laddeffekt är kW (Kilowatt).

Laddhybrid – Samma sak som hybridbil med minst två olika energikällor. Skillnaden är att laddhybrider kan laddast externt.

Laddstation – En plats med utrustning där du kan ladda din elbil.

Lastbalansering – Ett system för att fördela, balansera och ha koll lasterna i en fastighet. För att undvika att huvudsäkringar löser ut.

Laddstolpe – En laddstation som är monterad på stolpe.

Litiumjonbatteri – En typ av batteriteknik som används i majoriteten av alla elbilar.

Normalladdning – Innebär laddning med låg effekt. Ofta förekommer normalladdning vid hemmet eller arbetsplatsen.

PHEV – Plug-in hybrid vehicle. Den engelska översättningen på laddhybrid. Dvs. en bil med minst två olika energikällor som kan laddas externt.

Räckvidd – Hur långt ett fordon kan färdas utan att tillsätta ytterligare energi.

RFID – Radio Frequency identification. RFID-taggar används för trådlös identifiering av personer.

Schuko – Det vanliga vägguttaget som finns i alla svenska hem.

Snabbladdning – Laddning som sker med hög effekt (kW) kallas snabbladdning. Laddning som sker med hög effekt innebär också kortare laddtid.

Wallbox – Svenska: laddbox. Dvs. en laddstation som oftast monteras på vägg.

Förbered ert företag eller bostadsrättsförening inför framtidens bilar!

Kontakta oss på AutoCharge så hjälper vi ert att ta fram en komplett lösning för laddning av elbilar!

Kontakter för laddning av elbilar

Många har uppfattningen att det finns en mängd olika kontakt-typer när det gäller elbilsladdning vilket gör ämnet till en djungel. Sanningen är att det i själva verket är ganska enkelt och vi ska nedan förklara de olika kontakterna på ett enkelt sätt.

Laddkontakter till elbilar - Typ 1, Typ 2, CCS och CHAdeMO
Det finns fyra olika typer av laddkontakter till elbilar

Det finns fyra olika kontakt-typer på marknaden: Typ 1, Typ 2, CCS och CHAdeMO.

Kontakterna CCS och CHAdeMO är till för snabbladdning och de andra två är för så kallad normalladdning.

I Europa är det bestämt att CCS och Typ 2 ska vara standardiserade kontakter vilket innebär att bilar från europeiska biltillverkare i regel är utrustade med dessa kontakter.

För amerikanska och asiatiska bilar är det istället CHAdeMO och Typ 1 kontakten som är standard.

Laddkontakt till Tesla

En vanlig uppfattning är också att Tesla har egna kontakter men riktigt så är inte fallet. Tesla använder sig av en modifierad Typ 2-kontakt i S och X modellerna. Modifieringen gör att de klarar av högre laddeffekt än en vanlig Typ 2-kontakt. Teslas nya model 3 har dock Typ 2-kontakt för normalladdning och CCS kontakt för snabbladdning. Anledningen till att de gått över till CCS-kontakt istället för sin modifierade Typ 2-kontakt är att den klarar betydligt högre laddeffekt.

Olika säkerhetsnivåer. (Modes)

Inom elbilsladdning finns det fyra olika säkerhetsnivåer. Mode 1 till mode 4. EU har beslutat att Mode 3 ska vara standard för normal- och semisnabbladdning medans mode 4 ska vara standard för snabbladdning. Nedan förklarar vi enkelt vad säkerhetsnivåerna betyder.

Mode 1

Den lägsta säkerhetsnivån inom elbilsladdning. Mode 1 innebär laddning ur vanligt jordat vägguttag. 230/400v upp till 16A. Laddningen sker helt utan övervakning.

Mode 2

Denna säkerhetsnivå innebär precis som mode 1 laddning ur vanligt jordat vägguttag. I denna nivån övervakas dock laddningen med hjälp av en säkerhetsdosa monterad på laddkabeln. Denna säkerhetsdosa innehåller bland annat jordfelsbrytare och komponenter som kan kommunicera med bilen så laddningen sker kontrollerat.

Mode 3

Den europeiska säkerhetsstandarden för normal- och semisnabbladdning sen 2017. Säkerhetsnivån innebär att bil och laddstation kommunicerar innan laddningen startar. Laddkabeln kommer därför vara strömlöst tills alla tester är gjorda och laddning kan ske helt utan risk.

Mode 4

Det är den europeiska standarden för likströmsladdning, dvs snabbladdning. Dessa laddstationer finner du ofta längs med vägar där du behöver ladda upp din bil snabbt. Den höga säkerhetsklassen krävs då laddningen sker med mycket höga effekter.

Letar du efter ett grönt alternativ?

Kontakta oss idag så hjälper vi er med hela ert laddprojekt, från start till mål!