Laddinformation

Elbilen

ELBILEN

Elbilen har under de senaste åren tagit ett stort steg in på fordonsmarknaden och blivit ett konkurenskraftigt val mot förbränningsbilen. Med nya tekniker har elbilen även fått längre räckvidd vilket länge varit den bromsande faktorn i försäljningen. Idag rullar mer än 38 000 laddbara bilar på de Svenska vägarna och tillväxten är kraftigare än någonsin.

 

Laddning

Laddstandard

Det finns fyra olika metoder för laddning av elfordon framtagna av IEC (International Electrotechnical Commission):

Mode 1:

Långsam laddning från ett vanligt 1-fas vägguttag (Schuko) eller 3-fas uttag (CEE) med max 16A. Detta sker utan någon övervakning alls.

Mode 2:

Långsam laddning från ett vanligt 1-fas vägguttag (Schuko) eller 3-fas uttag (CEE) med max 32 A. Mode 2 laddning sker med en laddkabel som har en kontrolldosa monterad på sig som övervakar och säkerställer hela laddprocessen.

Mode 3:

Är den variant branschen har enats om att rekommendera. I detta säkerhetsmode är kontrollenheten (EVSE) placerad i laddningsstationen, det vill säga integrerad med det matande nätet. Det är den säkraste nivån för växelströmsladdning då laddningen är övervakad hela vägen från ladduttaget till bilen.

Laddning via Mode 3 är Europeisk Standard (IEC 61851-1) och den laddning vi på AutoCharge rekommenderar alla våra kunder.

Mode 4:

Avser snabbladdning med likström och innebär att fordonets batterier ansluts direkt mot en stationär laddstation. Mode 4 används för laddningseffekter mellan 20- och 125 kW. I övrigt är Mode 4-funktionaliteten motsvarande Mode 3.

Kontakt

Kontakterna

Typ 1:

Utvecklad i USA men används idag främst av asiatiska biltillverkare. Denna kontakt kallas även Yazaki eller SAEJ1772 och är avsedd för strömstyrkor upp till 32A enfas. Då den bara kan användas för laddning med enfas kommer den förmodligen inte bli en av de framtida laddningskontakterna i Europa.

Typ 2:

Är Europeisk Standard (IEC 61851-1) och används av majoriteten av dagens biltillverkare. Den kallas även Mennekes efter företaget som utvecklade den och klarar av strömstyrkor upp till 63A trefas. Kontakten har två stycken signalstift för kommunikationen mellan laddpunk och bil.

CCS:

Framtagen för snabbladdning med effekt upp till 150 kW. CCS-kontakten är Europeisk Standard vad gäller snabbladdning med likström. Övre delen av kontakten är en Typ 2-kontakt och samma uttag kan användas för växelströms laddning eller snabbladdning.

CHAdeMO:

Är en Japansk lösning som laddar med likström upp till 50 kW. CHAdeMO kontakten har tio stift där åtta av dom används för kommunikation och endast två stycken för själva laddningen. Anledningen till så många kommunikationsstift är att dessa strömstyrkor kräver mycket hög säkerhet.

Laddtid

Olika Laddtider

Tabell visar hur många mil man kan köra per laddad timme. Beräknat på att en elbil förbrukar 1,5-2,0 kWh/mil.

Ström och antal faser                          Effekt                                 Antal mil/timme

10 A, 1-fas                                                         2,3 kW                           1,3

16 A, 1-fas                                                          3,7 kW                          2,1

16 A, 3-fas                                                          11 kW                           6,3

32 A, 3-fas                                                          22 kW                         12,7

 

Ett vanligt vägguttag (schuko) i Sverige har 6A, 8A, 10A eller 16A.

FAQ

Vanliga Frågor

Kan jag ladda min Tesla hemma?

Ja! Dock har en Tesla ett stort batteri och att ladda den ur ett vanligt vägguttag tar väldigt långt tid. Därför rekommenderar vi att man laddar sin bil via en väggbox strategiskt placerad i sitt garage för så enkel och effektiv användning om möjligt.

Behövs laddbox till min laddhybridbil?

Att ladda din hybridbil via en laddbox förkortar inte bara uppladdningstiden, det ökar även säkerheten vid laddningen. Laddning via ett vanligt vägguttag kan maximalt laddas med säkerhetsklassen “Mode 2” medan laddning via laddbox alltid uppfyller säkerhetsklassen “Mode 3”.

Ladda min Volvo V60 hybrid?

Trots att Volvo V60 plug-in-hybrid “bara” är en hybrid så har den ett förhållandevis stort batteri. Uppladdning av stora batterier kräver mycket ström och därför rekommenderar vi på AutoCharge vår 3,7 kW laddbox för att minska uppladdningstiden och öka säkerheten vid laddningen. Med denna laddbox laddar du din V60 fullt på 2-3 timmar.

Vad kostar det att ladda min elbil hemma?

Nissan Leaf är Sveriges mest sålda elbil och har ett batteri på 30 kWh. Kostnaden för att ladda en Nissan Leaf från ett helt tomt batteri till fullt kostar ca 27 kr. Med en räckvidd på 25 mil ger det en kostnad på 1,08 kr/mil.

(Beräknat kWh-pris = 0,9 kr)

Kan jag ladda min bil med högre effekt än min bil klarar av att ta emot?

Du kan alltid ansluta din bil till en laddstation med högre maxeffekt än vad din bil klarar av. Den smarta Mode 3 laddningen känner av hur mycket bilen klarar av att ta emot och begränsar därefter laddeffekten efter bilens förmåga.

Länkar

Länkar

Statistik kring elbilar och laddstationer i Sverige.

http://elbilsstatistik.se/

Volvos utbud av laddhybrider växer ständigt. En laddhybrid från Volvo är den idealiska företagsbilen då du får upp till 20 000kr i statligt bidrag och även ett kraftigt reducerat förmånsvärde för den anställda.

http://www.volvocars.com/se/om-volvo/innovationer/drive-e/laddhybrider

Ideéll förening som verkar för fler elbilar i Sverige. Samlar elbilsägare och entusiaster genom elbilsträffar och arrangemang.

http://www.elbilsverige.se/

Mitsubishi Outlander är Sveriges mest såld hybridbil. Den är även väldigt populär som tjänstebil då förmånsvärdet är kraftigt rabatterat.

http://mitsubishimotors.se/bilar/outlander-phev-2016

TOP